V ostravském Impact Hubu se v podvečer 14. července sešlo 9 zástupců regionálních podniků, z nichž mnoho zažilo několik krušných měsíců. Během pěti minut vysvětlili, jakou čáru přes rozpočet jim udělala “čínská chřipka”, jak koronavirus nazval jeden z prezentujících. Pro některé z nich však tohle byla skvělá příležitost, ze které vyždímali maximum. A často došlo i na nápady “ze šuplíku”.
V netradičním prostoru parkoviště ostravského coworkingového centra Impact Hub se ukázalo okolo stovky posluchačů dychtivých po networkingovém setkání. Těch bohužel vlivem různých vládních opatření razantně ubylo. Můžeme tedy jen doufat, že se vše brzy vrátí do zajetých kolejí.
A kdo na této akci sdílel své zkušenosti?
Los Capolitos
Jako první vystupující se na pódiu objevil Honza Kapolka, jeden ze dvou bratrů, kteří založili mexickou restauraci Los Capolitos. Jim se paradoxně v době uzavření restaurací zvedly tržby. Velkou roli v tom hrál rozvoz, který činil přes 90%. “Byli jsme překvapeni podporou zákazníků,” říká Honza během svého projevu. Plánují otevření tří nových poboček a rozjeli projekt “ze šuplíku”, eshop se surovinami na mexickou kuchyni.
Tašenka
Komu koronavirus udělal velkou neplechu, a vrátil tak skoro na začátek podnikání, byla Tereza Pinďáková s kabelkami značky Tašenka. Ze dne na den jí klesly objednávky kabelek na nulu. Naopak poptávka po látkových rouškách byla ohromná. “Poučila jsem se o tom, jak funguje charita. Je zapotřebí nahlas říct, komu a jak pomáháte, nejlépe se u toho i vyfotit,” sdílí hořkým hlasem Tereza. Začala šít přibližně stovku roušek denně, polovinu z nich darovala nemocnici, druhou polovinu prodávala. “Na sociálních sítích mě měli za hyenu, která se chce na krizi přiživit. A to i na osobním profilu,” dodala Tereza. Nakonec se vše vrátilo do původního stavu a nedávno otevřela vysněný showroom s kabelkami i bez pomoci investora.

Colours of Ostrava
A jak jsou na tom slavné Colours of Ostrava? Velkolepý festival pro desítky tisíc fanoušků utrpěl velkou ránu. Filip Košťálek, který má na starosti jednání s kapelami, popisuje strasti s náhradními plány: “Začali jsme s virtuální show, která nás ale brzy přestala bavit. Je to přece o osobním setkání, kdy si dáte i to pivo. Tak jsme naplánovali NeFestival.” Na ten už optimisticky pozvali zahraniční kapely z bezpečných krajin. Jenže, člověk míní, koronavirus a vládní opatření mění. Napotřetí vznikl nový program v původním termínu festivalu s pouze českými kapelami a doprovodným programem.
Holky z marketingu
Krušné časy zažily i #Holkyzmarketingu, za které přispěla svým příběhem i Kristýna Szkanderová, ambasadorka pro Moravskoslezský kraj. Na FB skupině holek z marketingu vznikla i databáze těch, které ztratily práci. “Tu jsme pak ukazovaly firmám, které zrovna markeťáky hledaly,” vysvětlila Kristýna a dodala: “Já sama se tak bála, že nebudou zakázky, až jsem si jich nabrala příliš a nevěděla jsem, kam dřív skočit.” Se svou agenturou měla štěstí, na online svět své klienty připravovali už poslední dva roky a konferenční hovory online jsou pro ně hračkou.
Faency fries
Svérázný René Müller, majitel hranolkové franšízy a známá ostravská “smažka” svým nepříliš veselým příběhem pobavil všechny přítomné. “Korona nám vzala hodně peněz, zato nám dala zážitky, které se snad nikdy nebudou opakovat”, zaperlil René hned na úvod. Jejich provozovny musely ze dne na den zavřít, do okénka pro hranolky chodil málokdo a rozvážet je nejde. Nájem se platí, tržby nejsou, dluh narůstá. O to citelněji, když je to jen pár měsíců poté, co René odkoupil několikamilionový podíl od svého společníka. Nevzdali se a vytáhli nápad “ze šuplíku”. Dipy naskleničkovali, hranolky zchladili a zavakuovali. Prodávali tak zákazníkům jedinečné pochutnání i na doma. I přesto, že ještě nemají vyhráno, začínají se pomalu stavět zpátky na vlastní nohy.

Avogado
Různorodost řečníků podtrhla i firma Avogado, za kterou svůj příběh odvyprávěl Jakub Tomoszek. Své zaměstnance totiž musel poslat domů na “home office”, díky čemuž zjistil, že kanceláře vlastně nepotřebují. “V době pandemie nám dokonce přibývali klienti. Také jsme zjistili, že nevyužíváme naplno kapacity zaměstnanců,” řekl Jakub. Nakolik může tahle moderní právnická firma “zůstat” bez kanceláří nejspíš ověří jen čas.
Czechitas
Školí holky, slečny, dámy i ženy v IT. Že to není úplně zvykem? To se právě snaží změnit. V ČR pracuje v IT pouhých 9% žen, jak zmínila ve svém příspěvku Irena Pláteníková, zakladatelka Czechitas v Ostravě. Jejich zrovna probíhající školení tak přešlo plnohodnotně do online světa. Zoom a jiné platformy už jsou jejich nejlepší kamarádi, odstreamovali totiž přes 52 online workshopů, seminářů a kurzů. Odškolily celkem 1870 účastnic. “Změnou pro nás jsou letní workshopy. Mimo jiné zachováme do budoucna i online formát,” prozradila Irena.

Hotel Šipka
Fanoušek spontánních rozhodnutí je Adam Soustružník s manželkou. Za pouhých 29 dní se rozhodli o pronájmu 150 let starého Hotelu Šipka ve Štramberku a svůj sen zrealizovali 3 měsíce před vypuknutím koronaviru. V neštěstí je však podržela místní komunita a projekt Zachraň hospodu. Po náročném čase plném nejistot je teď čeká nabitá letní sezona. “Personál zaučujeme za pochodu, zákazníci chtějí všechno a hned. Nevzdáváme se,” řekl Adam.
Divadlo Mír
“Měl jsem vizi, že chci, aby naše divadlo znali lidé po celé republice. Naštěstí zavřeli divadla, tak se nám to podařilo,” začal vyprávět kuriózní příběh Divadla Mír jeho ředitel, Albert Čuba. Na začátku všechny polilo horko. 95% příjmů divadla tvoří vstupné. A to se muselo vracet, představení nešlo odehrát. Začali proto streamovat a od diváku vybírali “vkukné” do virtuálního kloboučku”, zatímco jejich herečtí kolegové odjeli na chaty. Jejich odběratelé na YT stoupli z 800 na 30 000 a stále rostou. I přes pár technických potíží mají za sebou přes 20 streamů Tří tygrů, celých představení i rozhovorů z bezpečné vzdálenosti “Distanc”. Do budoucna plánují vlastní platformu mimo YT a FB.
Více o Divadle Mír a jejich projektech, jenž je vystřelili do divadelního vesmíru se dočtete tady.

“Řečníky jsem vybírala podle toho, co bych chtěla slyšet já sama, co by mě zajímalo,” řekla Jarka Kořená, komunitní manažerka Impact Hubu. Ani coworkingové centrum, sídlící v centru Ostravy, nevyšlo z této bitvy bez šrámů. Nájemníků ubylo, akce se nekonaly a těžko říct, jak bude vypadat podzim.
Impact Hub však chystá velkolepou oslavu již 6tých narozenin, na které určitě nechcete chybět. V jeho prostorách se totiž zpravidla vyskytuje minimálně jeden zajímavý člověk, se kterým stojí za to se seznámit.