Sdílená kola opět zaplavila celou Ostravu

Ještě před začátkem nouzového stavu a omezení volného pohybu se i v roce 2020, již potřetí, objevila v Ostravě sdílená kola. Počínaje 2. březnem se tak město zaplnilo více než 900 koly od firmy Nextbike, a to na více než 270 stojanech. Prvních 15 minut je opět zdarma.

Sdílená kola opět zaplavila celou Ostravu_2

Firma Nextbike již podruhé vyhrála soutěž a stala se tak výhradním poskytovatelem sdílených kol pro občany Ostravy. Letos tak kola najdete v těchto městských obvodech:

  • Moravská Ostrava a Přívoz,
  • Slezská Ostrava,
  • Mariánské Hory a Hulváky,
  • Vítkovice,
  • Jih,
  • Poruba,
  • Hošťálkovice,

a nově také v:

  • Krásné Pole, 
  • Plesná, 
  • Martinov, 
  • Nová Ves,
  • Hrabová.

Za město Ostrava se k využívání sdílených kol vyjádřila náměstkyně pro životní prostředí, Kateřina Šebestová: „Přes několikatýdenní útlum způsobený epidemií se bikesharingu ve městě opět daří. Od spuštění systému v letošním roce se do aplikace nově zaregistrovalo 7 tisíc uživatelů, takže v Ostravě jich v současnosti máme už 42 tisíc. To je dobrá zpráva, protože používání kol při přesunu po městě je hlavně na menší vzdálenosti ekologičtější než jízda autem. Jejich uživatelé navíc dělají něco pro svou kondici a zdraví. Od začátku jsme doufali, že se sdílená kola v Ostravě uchytí. Ale že budou mít takový ohlas, je pro nás příjemným překvapením.“

Zatím k nejmenšímu počtu, pouhým 369 výpůjčkám, došlo v sobotu 21. března, kdy celý den pršelo a průměrná denní teplota dosahovala 7 °C. Zato v úterý 28. dubna, kdy sice mírně zapršelo, ale bylo polojasno a teplota se pohybovala od 20 do 24° C, si lidé půjčili kolo 3707 krát, což je zatím letošní rekord. V tento den zhruba v 11:30 hodin byla navíc překonána hranice sta tisíc výpůjček od začátku roku. Loni byl denní rekord 3400 výpůjček.

A jak sdílená kola fungují?

Pro úspěšnou jízdu je potřeba si nainstalovat aplikaci Nextbike do chytrého telefonu, pomocí které si odemknete své vybrané kolo a vyrazíte na cestu. Výhodou je, že se při cestování na kole nemusíte mačkat v MHD, pokud si tedy vydezinfikujete řídítka toho “svého”, je tento způsob přepravy jedním z nejbezpečnějších. Kolo si také můžete dopředu zarezervovat přímo v aplikaci.

Kolik za jízdu na kole zaplatím?

Aplikaci si spojíte s bankovní kartou a úhrada za jízdy se vám sama odečte. Pozor, jízda do 15 minut je zdarma, a to díky spolupráci s městem Ostrava, které jízdné financuje. Chce tak inspirovat občany k častějšímu využívání kola jako dopravního prostředku pro nutný přesun do práce, obchodu či do lékárny a omezilo množství lidí cestujících v době epidemie hromadnou dopravou. Po dobu nouzového stavu se doba jízdy zdarma prodloužila na 30 minut. Kola s navýšenou nabídkou byla v březnu využita u 2127 a v dubnu u 13 117 jízd. Délka jednotlivých projížděk je velmi podobná, průměrná ujetá vzdálenost je letos 1,3 km, loni to bylo 1,2 km.

Kompletní ceník pak najdete na stránkách poskytovatele. Prozradíme jen, že mají k dispozici i měsíční předplatné, slevy pro studenty… myslí na všechno!

Sdílená kola už ve více než 13 městech

Ačkoliv je tento byznys silně spojen s počasím, není třeba se bát, že by se v Ostravě nevyužil. Kola se stala už nedílnou součástí života ostravských občanů. A nejen těch ostravských.

Sdílená kola zaplavila Ostravu. Zdroj: Nextbike
Sdílená kola zaplavila Ostravu. Zdroj: Nextbike

Se systémem sdílení kol přišla v roce 2014 společnost Rekola. Ta ještě v roce 2019 poskytovala svá kola i v Ostravě, nicméně už bez podpory města, kde je s nižší cenou “předjela” kola od firmy Nextbike.

Nicméně tzv. bikesharing se rozmohl po celé České Republice. Jsou vyhledávaným prostředkem ať už na krátkou projížďku do práce či do obchodu, tak i na delší výlety po městských cyklostezkách. A jsou cenově přijatelnou variantou pro ty, jež si nechtějí kupovat kolo vlastní.

A co vy? Využíváte systém sdílených kol?